Acura Adviseur Extranet

Cyberprocedure Acura

Bij Acura nemen wij cybersecurity erg serieus. Onze ICT-afdeling volgt de ontwikkelingen en neemt de benodigde maatregelen om ons te beschermen tegen cyberaanvallen. Wij vinden het erg belangrijk dat de gegevens van uw klanten veilig zijn bij Acura. Daarom informeren wij u graag over onze cyberprocedure.

Voorkomen is beter dan genezen

Belangrijk onderdeel binnen onze cyberprocedure is preventie. Het voorkomen van een cyberaanval bespaart namelijk veel tijd, geld en energie. Vaak zijn het de medewerkers die het grootste risico vormen. Wat als er geklikt wordt op een linkje in een phishing mail? Wat als zij slordig omgaan met wachtwoorden of hun werkplek verlaten zonder zich af te melden? Wij instrueren onze medewerkers via trainingen en we houden ze via nieuwsberichten op de hoogte van nieuwe vormen van cybercriminaliteit. Hierdoor weten onze medewerkers waar ze extra op moeten letten waardoor de kans dat het mis gaat, kleiner is.

Op technisch gebied hebben wij een aantal maatregelen genomen om de kans op een cyberaanval te verkleinen. Al onze inkomende mailberichten worden centraal gecontroleerd door een externe spamfilter die actief wordt bewaakt door onze IT partner. Op die manier worden onregelmatigheden snel opgespoord en verholpen. Periodiek worden onze computersystemen bijgewerkt naar de laatste beschikbare (security) updates en voeren wij vulnerability scans uit om kwetsbaarheden in het netwerk op te sporen.

Belangrijk onderdeel in onze cybersecurity is ons back-upsysteem. Wij maken dagelijks een back-up die op twee locaties wordt opgeslagen. Onze servers staan in een datacenter, waar de eerste back-up wordt opgeslagen. Daarnaast wordt er dagelijks een 2e back-up gemaakt die wordt opgeslagen in een datacenter op een andere locatie. Deze back-ups worden periodiek uitgebreid gecontroleerd. We plaatsen dan complete systemen terug om te onderzoeken of de back-up goed is en of we de gegevens op de juiste manier terug kunnen halen.

Naast de dagelijkse back-up wordt er meerdere keren per uur een back-up gemaakt van alle wijzigingen die in de klantendatabase zijn aangebracht. Dit biedt ons de mogelijkheid om ook bij een crash van de klantendatabase een zeer recente versie terug te zetten.

Wat als het mis gaat?

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is er altijd een kans dat het misgaat. Als we getroffen worden door een cyberaanval gebeurt signalering in de meeste gevallen door een werknemer. De werknemer constateert dan dat bepaalde bestanden niet meer te openen zijn of dat deze een vreemde naam hebben gekregen. De medewerker neemt dan contact op met de servicedesk van onze IT partner. Vervolgens worden specialisten ingeschakeld die direct de oorzaak opsporen.

Open communicatie vanuit onze werknemers is erg belangrijk om de oorzaak zo snel mogelijk op te sporen. Als de oorzaak is gevonden wordt het betreffende programma stopgezet en volgt een analyse van de aangerichte schade. Hierna wordt gestart met het herstellen aan de hand van de back-ups. Dit gehele proces gebeurt onder leiding van onze ICT-afdeling en in samenwerking met onze IT partner.

Momenteel onderzoeken we met onze IT partner de mogelijkheden voor een cyberverzekering.

Acura Assuradeuren - Postbus 156 - 5490 AD Sint-Oedenrode - t 088-7654000 - f 088-7654099 - e info@acura.nl - KvK: 17181722 - AFM: 12012150

Top